GroningenNieuwsbord.nl

Fouten bij nieuw factureringssysteem Waterbedrijf Groningen zorgen voor problemen

Het was de afgelopen dagen flink schrikken voor honderden klanten van Waterbedrijf Groningen. Zij ontvingen een herinnering op de deurmat, ondanks dat zij hun rekeningen al sinds jaar en dag automatisch laten afschrijven.

Het waterbedrijf is onlangs overgestapt op een nieuw factureringssysteem, maar dit verloopt niet zonder problemen. Een maand geleden ging het ook al mis, toen 3500 klanten direct een aanmaning kregen in plaats van een eerste herinnering. Deze fout is inmiddels hersteld.

Kinderziektes

Volgens woordvoerder Tabitha Petter zijn deze problemen te wijten aan ‘kinderziekten’ van het nieuwe systeem. “Het nieuwe systeem is juist bedoeld om klanten meer service te bieden, zoals makkelijker toegang tot hun eigen gegevens. Helaas verloopt de invoering niet vlekkeloos.”

Het waterbedrijf heeft inmiddels de meeste klanten geïnformeerd over de digitale problemen. Ook dubbel betaalde rekeningen zijn gecorrigeerd. “We hebben duidelijk laten weten dat het onze fout is,” benadrukt Petter.

Kleine groep

Petter wijst erop dat het om een relatief kleine groep gaat die met deze problemen te maken heeft. “Het gaat om een paar honderd van de 240.000 klanten. Maar zelfs dat zijn er altijd te veel,” vindt ze.

Het is nog onduidelijk of alle problemen nu verholpen zijn. “We hebben nog een aantal uitdagingen voor de boeg. Ik hoop niet dat er weer fouten insluipen, maar dat kunnen we niet verzekeren,” aldus Petter.